Tuesday, April 19, 2011

Swiss Roll

Ari ni aku masih ada tetemu kat umah. Hah!..tak tau nak buat apa bagi depa makan sebab depa ni bukan sama tekak dengan kita dan yang paling susah tu depa ni susah nak terima makanan kalu depa tak pernah makan atau tengok. Memang FENING and FUSING kepala otak aku 360darjah nak fikirkan juadah untuk depa..
Nengok budak-budak (anak kakak ipar) tergolek tengok Tv rasa kesian dan sedih pulak..aku gagahkan diri aku ke dapo buat kek Swiss Roll sebab bebudak dan mak budak ni memang suka makan kek. Harap-harap kali ni menjadilah roll aku sebab pernah buat dulu merekah and lastly dustbin jer yang tersenyum kekenyangan dan aku menangis kesedihan basuh perkakasan dan tak seh nak makan kek yang buruk ghope nye..
Alhamdulillah usahaku hari ni menjadi dan tak sia-sia, kalu tak bikin malu anna saja. Allah tahu nawaitu/niat kita sebab tu dia permudahkan. Usaha tangga kejayaan....Bersemangat aku nak buat swiss roll sekali lagi. Budak-budak dan mak budak pon hepi makan sambil hirup kopi arab yang pahit. Kek ni memang soft, rich and not so sweet...Aku memang tak gemar kalu nak makan makanan yang manis sangat sebab rasa geli kat tekak nak menelannya and kemanisan kek ni kira ok la..

Bahan-bahanya:-
70g tepung halus( kalu tak de korang guna tepung gandum je)*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
3 biji telur gred A
50g gula halus
60ml sun flower oil
1 cmt ovallate
1 cmt esen vanilla
Sedikit pewarna
Jem secukupnya (saya guna strawbery jem)
Cara-caranya:-
Panaskan oven pada suhu 175C, sediakan loyang swiss roll berukuran 7 inci x 10 ini, alas dengan kertas minyak, sapu sedikit mentega pada kertas minyak tadi. Ketepikan.
Satukan semua bahan2 diatas kecuali, minyak, jem blueberry dan pewarna. Putar dengan kelajuan perlahan hingga semua sebati, kemudian tukar pada kelajuan tinggi dan putar hingga kembang dan pekat.
Tuang minyak dan gaul rata gunakan spatula. Asingkan 3 camca besar adunan tadi dan selebihnya tuang dalam loyang dan ratakan. Campur warna violet tadi dalam adunan yang diasingkan, kacau rata dan masukkan dalam plastik bersih. Gunting bucu plastik dan paipkan secara melintang atas adunan dalam loyang tadi. Buat beberapa garisan.
Lorekkan garisan tadi, secara berlawanan. Bakar 18 - 20 minit. Bila masak, keluarkan dan biar sejuk sedikit (dalam 2 minit macam tu). Terbalikkan atas plastik cling yang telah dibentang. Buang kertas lapik atas kek dan sapu dengan jem blueberry rata2. Gulung kemas dan biar sekejap. Boleh dipotong untuk dimakan...

No comments:

Post a Comment