Thursday, April 14, 2011

Roti Bunga Kurma

Roti ni memang saya selalu buat untuk minum petang bersama keluarga sambil- sambil lepak kat pantai minum kopi pahit arab. Selalunya saya buat bulat-bulat je tapi kali ni dah boring asyik bulat je saya tukar bentuknya supaya nampak menarik sikit walaupun resepi lama diberi nafas baru..

Bahan-bahan (12 biji bergantung pada saiz.. )
90ml air suam
11/2cmt yeast
30g gula
50ml susu segar (selalunya saya letak 3cmb milk powder tapi abis stock saya masukkan susu segar..)
1/2cmt garam
1cmt bread improver
250g tepung roti..(saya guna tepung gandum sbb habis stock..)
50g tepung halus
1 biji telur ayam saiz kecil- pukul sedikit
30g butter
*Kurma paste-(Saya guna 1/2 cawan jer) ikut suka banyak mana nak letak, kalau tak de kurma paste boleh letak jem atau penut butter dsb
*1cmb minyak zaitun
*1cmt serbuk kulit kayu manis
Ceri merah, Herbatusauda & bijan sebagai hiasan
1cmb butter
**3cmb susu segar + 1cmb gula-untuk sapu diatasnya

Cara-caranya:-
1.Larutak gula dan yeast ke dalam air suam. Biarkan hingga berbuih.

2.Masukkan tepung roti/ gandum, tepung halus, bread improver dan garam ke dalam mangkuk adunan.

3.Tuang yeast, susu dan telur ke dalam tepung dan uli hingga sebati.

4.Masukkan butter dan terus menguli hingga adunan menjadi doh yang anjal bahagikan kepada 12 biji bebola kecil. Rehatkan sehingga doh tadi naik 2 kali ganda.

5.Campurkan bahan * dan buat bulat- bulat. Ketepikan.

6.Ambil 1 biji doh, leperkan sedikit dan isi inti kurma tadi di tengah-tengahnya dan tutup kemas.

7.Leperkan/ canaikan sedikit dan letak di atas dulang yang telah disapu dengan sedikit butter dan kelar kepada 8 bahagian. Buat hingga habis dan biarkan doh rehat sekali lagi hingga naik 2 kali ganda.

8.Letakkan ceri merah di tengah-tengahnya dan sapukan gengan susu+gula** dan taburkan sedikit dengan bijan dan herbatusauda.

9.Bakar dalam oven 190C yang telah dipanaskan selama 20-25 minit bergantung pada oven masing- masing. Apabila roti telah masak, keluarkan dan sapukan sedikit permukaannya dengan butter supaya nampak berkilat.
Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment